• Català
  • Castellano
  • English
Àrees Urbanisme, Turisme i Activitats econòmiques Mobilitat

Formentera celebra la primera sessió participativa per la redacció del Pla de Mobilitat Sostenible

foto pla mobilitat 2El Consell de Formentera, a través de l’àrea de Mobilitat, va celebrar ahir dimecres la primera sessió participativa per la redacció del Pla de Mobilitat Sostenible de Formentera, una sessió on el conseller d’Infraestructures i Mobilitat, Rafael González, la consellera de Participació Ciutadana, Sònia Cardona, i representants de l’empresa IDOM, redactora del Pla de Mobilitat, van exposar davant la secció sectorial de Veïns/Veïnes i la secció sectorial de Territori i Medi Ambient del Consell d’Entitats els detalls d’aquest estudi.

Objectius del Pla de Mobilitat Sostenible
En paraules del conseller d’Infraestructures i Mobilitat, Rafael González, “l’objectiu d’aquest Pla és definir les mesures i actuacions que han de propiciar un canvi en la mobilitat de la nostra illa, fent aquesta més sostenible i respectuosa amb el medi ambient”.

El conseller afegí que el Pla de Mobilitat Sostenible consta de 4 fases de treball: un anàlisi i diagnosi de la mobilitat actual, la definició de les línies estratègiques, l’elaboració d’un pla d’actuacions amb el qual assolir els objectius fixats i per últim planificar i pressupostar aquestes actuacions a 8 anys vista. En la sessió d’ahir es presentà als assistents les dos primeres fases del Pla.

Anàlisi i diagnosi
Arrel de les enquestes i els aforaments realitzats l'any passat, ahir es va poder constatar que en un dia d’estiu a Formentera es realitzen un total de 118.911 desplaçaments, dels quals 37.609 són realitzats pels residents, 72.726 pels visitants (que pernocten a l’illa) i 8.576 pels excursionistes (que no pernocten a l’illa).

Pel que fa als residents, dels 37.609 desplaçaments (3,2 desplaçaments/dia), el 82% d’aquests viatges es fan amb vehicle a motor privat mentre que el 18% restant es realitzen en transports sostenibles (a peu, bicicleta i transport públic).

Els visitants realitzen 72.726 desplaçaments (3,6 desplaçaments/dia) dels quals el 66% es realitzen en vehicles de lloguer (cotxe i moto) i un 11% en vehicle a motor propi. El transport amb vehicle sostenible (a peu, bicicleta i transport públic) representa un 17%. La resta de modes representen el 6%.

Així mateix, dels excursionistes d’un sol dia, que realitzen 8.576 desplaçaments (2,3 desplaçaments/dia) el 40% utilitzen un mode de transport sostenible (a peu, bicicleta i transport públic), el 38% utilitzen vehicles de lloguer (moto i cotxe), el 10% vehicles a motor privats, el 9% utilitzen el taxi i un 3% altres modes.

Els principals desplaçaments dels residents es realitzen a l’interior de Sant Francesc i entre les poblacions de Sant Francesc i Sant Ferran i entre Sant Francesc i es Pujols. Els visitants es desplacen per tota l’illa i els excursionistes visiten principalment el Parc Natural de ses Salines.

Línies estratègiques
Davant d’aquestes dades, el conseller de Mobilitat, Rafael González, considera que “podem comprovar la gran incidència dels vehicles a motor privats, tant en els trajectes de residents, com de visitants i excursionistes. Per tant, ara hem de treballar per a projectar una mobilitat més sostenible amb la qual guanyin presència les mobilitats a peu, en bicicleta i el transport públic, a fi d’aconseguir un equilibri en quant a modes de transport a la nostra illa que resulti sostenible i respectuós amb el medi ambient”.

Així, s’ha definit una dotzena de línies estratègiques que, entre d’altres coses, passen per potenciar els desplaçaments a peu, garantir una infraestructura ciclista adequada, redefinir el transport públic per donar resposta a les noves necessitats i demandes dels residents i visitants, millorar la mobilitat i accessibilitat als disseminats, racionalitzar l’ús del vehicle privat, millorar la seguretat viària i reorganitzar i gestionar l'espai dedicat a estacionament.

Ara s’obre un període per a què la ciutadania faci aportacions a aquest pla cara al posterior disseny d’un pla d’actuacions que s’exposarà en una pròxima reunió del Consell d’Entitats.

Formentera no externalitzarà per aquest estiu la regulació de l'accés al Far des Cap de Barbaria

El Consell Insular de Formentera informa que per aquest estiu la regulació de l'accés al far des Cap de Barbaria es tornarà a realitzar únicament amb mitjans i recursos propis.

Aquesta decisió implica que es tramitarà el desistiment de la licitació per trobar una empresa per controlar l'entrada, un lloguer de bicicletes i els serveis a canvi d'instal·lar un quiosc de begudes a la zona.

La decisió es deu, en paraules del conseller de Mobilitat Rafael González, "perquè hi ha una part de la població que entén que aquesta instal·lació podria comportar una pressió humana perjudicial per al manteniment d'aquest espai, i això és precisament el contrari del que volem aconseguir".

González considera que "la reivindicació de la gestió de la finca, el tancament al trànsit i totes les accions que s'han impulsat i s'impulsaran a la zona tenen per objectiu preservar-la i transmetre el missatge que si cuidem la natura el nostre futur econòmic està garantit".

Per a González, "el model d'illa que proposa Gent per Formentera està basat en la preservació i la tranquil·litat, i tot i que la licitació s'ha fet de manera correcta, preferim aturar perquè ningú a l'illa tingui dubtes que el que mou aquest govern a actuar és la preservació de Formentera i les actuacions amb consens".

El conseller ha avançat que després d'aquesta decisió, el departament de mobilitat necessitarà d'uns dies per preparar les característiques, el període i els horaris de tancament des Cap per al proper estiu.

Formentera convoca els seus veïns per parlar del Pla de Mobilitat Sostenible

Carretera-reduxEl Consell Insular de Formentera, a través de l’àrea de Mobilitat, ha convocat la sessió conjunta de les de la secció sectorial de veïns/veïnes i de la secció sectorial de Territori i Medi Ambient del Consell d’Entitats per assistir a la primera sessió participativa per la redacció del Pla de Mobilitat Sostenible de Formentera, una sessió que, d’altra banda, serà oberta a la participació de tothom.

Segons ha avançat el conseller insular de Mobilitat, Rafael González, aquest Pla té per objectiu “definir les mesures i actuacions que han de propiciar un canvi en la mobilitat de la nostra illa, fent aquesta més sostenible i respectuosa amb el medi ambient”.

Antecedents
Arrel dels estudis de mobilitat realitzats pel Consell el passat 2017, s'ha pogut realitzar una anàlisi diagnosi de la mobilitat de l'illa de Formentera. Aquest estudi ha consistit en entrevistes tant a residents com a turistes i excursionistes, així com comptatges de vianants, bicicletes, vehicles privats, de lloguer i transport públic.

Així, el proper dimecres, a partir de les 20 hores, a la Sala de Plens del Centre de Dia, el conseller de Mobilitat, Rafael González, la consellera de Participació Ciutadana, Sònia Cardona, així com representants de l’empresa redactora del Pla de Mobilitat (IDOM), donaran a conèixer l’anàlisi de les dades recopilades cara a estructurar les línies estratègiques per a aconseguir una mobilitat sostenible.

Amb posterioritat, s’elaborarà un pla d’actuacions concretes així com el pressupost d’aquestes. Aquest pla comprendrà una planificació a vuit anys vista.

Presentació als veïns des Pujols de la proposta de regulació de l’aparcament al nucli urbà

foto presentacio parking regulat epLa Sala de convencions de l’hotel sa Volta ha acollit aquest vespre la presentació de la proposta de regulació de l’aparcament al nucli urbà des Pujols. Els veïns han pogut seguir les explicacions del Consell sobre com s’implantarà la mesura a partir del proper mes de juny en proves i al juliol de mode definitiu. Això suposarà l’establiment de 320 places de zona blava que se sumen a les 135 de l’aparcament soterrani de la plaça Europa. En total, la població des Pujols disposarà de 455 places d’aparcament regulat per a cotxes. Els aparcaments dissuasius continuaran essent d’aparcament lliure i gratuït.

El president del Consell, Jaume Ferrer, ha explicat inicialment els motius de la regulació de l’aparcament a es Pujols, una formula que afavorirà la rotació en les zones blaves d’aparcament i la dinàmica comercial i hotelera de la població.

Així mateix, el conseller de Mobilitat, Rafael González, ha exposat l’experiència de la regulació d’aparcament a la Savina, població que anys enrere registrava els majors problemes d’aparcament a l’illa, una problemàtica a la que s’ha donat solució amb la regulació de l’aparcament amb zona blava a la part més comercial i zona verda a la part residencial.

González ha explicat que en el cas des Pujols es pretén donar solució a l’aparcament amb l’establiment de regulació per zona blava. Així, quedaran regulats tots els carrers no peatonals de la població així com la circumval·lació.

Funcionament de la zona blava des Pujols
Els residents a Formentera tindran l’aparcament bonificat al 100% seguint el criteri d’un cotxe per persona. Sols hauran de tramitar una única petició anual per a aconseguir l’autorització per a totes les zones regulades de l’illa, a símil del que ja es fa amb l’autorització d’estacionament de la Savina. Un tiquet de zona blava serà vàlid per a totes les zones blaves de l’illa i el mateix tiquet serà vàlid durant 24 hores a l’estiu.

En principi, l’horari de pagament per als no residents tindrà un cost d’1.20 euros l’hora i serà de dilluns a diumenge de 10.00 del matí fins a les 24.00h (mitjanit) de maig a octubre, tot i que el servei de control es mantindrà fins a les 02.00 de la matinada.

D’altra banda, per donar resposta a les necessitats d’aparcament a les proximitats de les zones amb major concentració comercial, es crea un nou tiquet de 15 minuts gratuït per a tots els usuaris. En el cas des Pujols, l’aparcament de novembre a abril serà lliure.

Així mateix, les persones amb mobilitat reduïda tindran aparcament lliure, com també les motocicletes. Els vehicles elèctrics aparcaran de franc i els híbrids tindran una bonificació del 50%. En quant als vehicles de càrrega i descàrrega de mercaderies, aquests podran estacionar fins un màxim de 30 minuts a les zones assenyalades, mentre que l’aparcament de quads es prohibeix a totes les zones regulades i aparcaments dissuasius.

Presentació al veïns de Sant Francesc de la proposta de regulació de l’aparcament al nucli urbà

foto presentacio parking regulat sf3La Sala de Plens situada al Centre de Dia ha acollit aquest vespre la presentació de la proposta de regulació de l’aparcament al nucli urbà de Sant Francesc. Els veïns han pogut seguir les explicacions del Consell sobre com s’implantarà la mesura a partir del proper mes de juny en proves al juliol de mode definitiu. Això suposarà l’establiment de 450 places de zona blava més 630 d’aparcament dissuasiu lliures.

El president del Consell, Jaume Ferrer, ha explicat inicialment els motius de la regulació de l’aparcament a Sant Francesc, una formula que afavorirà la rotació en les zones blaves d’aparcament i la dinàmica comercial de la població.

Tot seguit, el conseller de Mobilitat, Rafael González, ha exposat l’experiència de la regulació d’aparcament a la Savina, població on anys enrere es registraven els majors problemes d’aparcament a l’illa i que es van solucionar amb la regulació de l’aparcament. En aquest cas en concret, amb la disposició d’una zona blava a la part més comercial i de zona verda a la part residencial.

González ha explicat que en el cas de Sant Francesc es pretén donar solució a l’aparcament amb l’establiment de regulació per zona blava. Així, quedaran regulats tots els carrers interiors no peatonals de la població, mentre que els aparcaments dissuasius i la circumval·lació restaran sense regular.

Funcionament de la zona blava de Sant Francesc
Els residents a Formentera tindran l’aparcament bonificat al 100% seguint el criteri d’un cotxe per persona. Sols hauran de tramitar una única petició anual per a aconseguir l’autorització per a totes les zones regulades de l’illa, a símil del que ja es fa amb l’autorització d’estacionament de la Savina. Un tiquet de zona blava serà vàlid per a totes les zones blaves de l’illa i el mateix tiquet serà vàlid durant 24 hores a l’estiu i tres dies a l’hivern.

L’horari de pagament per als no residents tindrà un cost d’1.20 euros l’hora i serà de dilluns a diumenge de 9h a 21h de maig a octubre i de dilluns a dissabte de 9h a 14h i de 16h a 20h a de novembre a abril.

D’altra banda, per donar resposta a les necessitats d’aparcament a les proximitats de les zones amb major concentració de comerços, es crea un nou tiquet de 15 minuts gratuït per a tots els usuaris. En el cas de Sant Francesc, també es creen places d’aparcament destinades a estades d’un quart d’hora. L’objectiu d’aquesta mesura és facilitar la rotació en els punts amb major demanda d’estacionament.

Així mateix, les persones amb mobilitat reduïda tindran aparcament lliure, com també les motocicletes. Els vehicles elèctrics aparcaran de franc i els híbrids tindran una bonificació del 50%. En quant als vehicles de càrrega i descàrrega de mercaderies, aquests podran estacionar fins un màxim de 30 minuts a les zones assenyalades, mentre que l’aparcament de quads es prohibeix a totes les zones regulades i aparcaments dissuasius.

Més articles...

Pàgina 2 de 13

2

Ens trobareu a:
c. d'Eivissa cant. Arx. Lluis Salvador
07860 Sant Francesc
tel. 971 32 10 87 · fax 971 32 10 63
mobilitat@conselldeformentera.cat

flipper_1

Horaris de les barques

Ministerio de Fomento

Tràmits de Marítim del Govern Balear

Federació Balear de Motonàutica

Horaris de Bus de l'illa d'Eivissa